Helsingin Olympiastadionin vastaava kenttämestari Jani Kurvinen valittiin vuoden 2023 liikuntapaikkamestariksi

Suomen Liikunnan Ammattilaiset ry (SLA) ja Lappset Group haluavat antaa tunnustusta liikuntaympäristöjä kehittäville henkilöille. Vuoden liikuntapaikkamestari -tunnustus jaettiin kolmatta kertaa 5. lokakuuta 2023 liikuntapaikkojen olosuhdeseminaarissa. Kolmen finalistin joukosta tunnustuksen sai Helsingin Olympiastadionin liikunta-alueista vastaava kenttämestari Jani Kurvinen.

”Vuoden 2023 liikuntapaikkamestarimme Jani Kurvinen kertoo kävelevänsä työaamuinaan ensitöikseen paljain varpain Helsingin Olympiastadionin nurmella ja hörppii aamukahviaan, miettien miten tänään nurmi kesytetään,” Suomen Liikunnan Ammattilaiset ry:n pääsihteeri ja valintaraadin jäsen Johanna Manninen kuvailee.

Kurvisen työpiste on Suomen tunnetuimpia urheilupaikkoja, jossa järjestetään muun muassa maailmanluokan rokkikonsertteja ja loppuunmyytyjä urheilutapahtumia.

”Kurvisen asenne tekee vaikutuksen,” Johanna Manninen toteaa.

Palkitsemisperusteluissa Kurvista kuvaillaan tiimipelaajaksi ja hänen ammattitaitoaan hehkutetaan niin työkavereiden, naapurikaupungin kollegojen, tapahtumajärjestäjien kuin lajiliittojenkin suunnalta.

Vuoden 2023 liikuntapaikkamestari tunnustuksen saaja Kurvinen viimeistelee kansainvälisiä nurmenhoidon opintojaan ja esimerkillään kannustaa liikuntapaikkojenhoidon ammattilaisia jatkokouluttautumaan.

”Tänä vuonna valintaraati vaikuttui Kurvisen polusta alansa todelliseksi tähdeksi,” Manninen summaa.

Liikuntapaikkamestarien tekemä työ näkyväksi

Liikuntapaikkamestarit vaikuttavat merkittävästi liikunta-alueiden kehittämiseen ja niiden ylläpidon suunnitteluun sekä toimeenpanoon. Omalla työllään he myötävaikuttavat aktiivisesti liikuntaympäristöjen kehittymiseen yli hallinnollisten rajojen huolehtien niin kuntoilijoiden kuin kilpaurheilijoiden arjen harjoitteluolosuhteiden toimivuudesta.

Liikuntapaikkamestarit ovat selkeä ryhmä koulutuksen käyneitä ammattilaisia, joita ei huomioida muin tunnustuksin.

Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä innovatiivisuus palkintoperusteiden keskiössä

Tunnustuspalkinto voidaan myöntää liikuntapaikkamestarikoulutuksen käyneelle henkilölle, joka toimii aktiivisesti liikuntaympäristöjen kehittäjänä ja ylläpidon suunnittelijana sekä toimeenpanijana.

Urheilussa, kuten muillakin elämän osa-alueilla, menestys ja onnistumiset ovat seurausta hyvästä, kannustavasta ja luottamukseen perustuvasta ilmapiiristä arkisen käytännön työn rinnalla. Siksi valintaperusteissa kiinnitetään erityistä huomiota pehmeiden arvojen toteutumiseen, ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan ja positiiviseen yhteistyöhön eri sidosryhmien kanssa.

Palkitsemiskriteereissä painotetaan lisäksi hallinnollisten rajojen yli tapahtuvaa yhteistyötä, ja kuntoliikkujien sekä kilpaurheilijoiden huomioimista liikunta-alueiden kehittämisessä. Lisäksi kiinnitetään huomiota työyhteisön hyvinvointiin ja liikkumista edistävään toimintaan.

Eri organisaatioiden edustajista koostuva palkintoraati arvostaa lisäksi ennakkoluulottomuutta, innovatiivisuutta ja rohkeita aloitteita sekä erinomaisia yhteistyö-, vuorovaikutus- ja neuvottelutaitoja.

Tunnustuspalkinnolla halutaan edistää moniammatillisen työn arvostusta

Lappset Group Oy haluaa tunnustuspalkinnolla nostaa liikunta-alueiden olosuhteista vastaavien liikuntapaikkamestareiden monipuolisen ammatillisen työn arvostusta ja vahvistaa heidän merkitystään liikuntaympäristöjen toiminnan ylläpitäjinä sekä kehittäjinä.

Vuoden liikuntapaikkamestari –tunnustuksen ja 1 500 euron tunnustuspalkinnon saajan valitsee kuusihenkinen raati, johon kuuluvat SLA ry:n hallituksen jäsen Sari Sarpaneva, SLA ry:n pääsihteeri ja samalla palkintolautakunnan sihteerinä toimiva Johanna Manninen, Lappset Group Oy:n kotimaan myyntipäällikkö Jarno Virkki sekä Martti Riekki, Itä-Suomen liikuntaopisto, Jere Sinkkonen, Kuortaneen urheiluopisto ja Mika Nurminen, Suomen urheiluopisto Vierumäki.

Tunnustuspalkinnon saaja julkistetaan lokakuussa Suomen Liikunnan Ammattilaiset ry:n järjestämän olosuhdeseminaarin yhteydessä. Tunnustus jaetaan vuosittain, ja se on osa Lappset Group Oy:n yhteiskunnallista vastuuta.

Kaikkien lomakkeen täyttäneiden kesken arvomme neljä K-ryhmän lahjakorttia.

Liikuntapaikkamestari -lehti: