Tuire Rinta-Kojolle liikuntaneuvoksen arvonimi

1.6.2023

TIEDOTE 1.6.2023

Tuire Rinta-Kojolle liikuntaneuvoksen arvonimi

Tasavallan presidentti on myöntänyt Tuire Rinta-Kojolle liikuntaneuvoksen arvonimen. Järvenpääläinen Rinta-Kojo on pitkäaikainen liikunta-alan vaikuttaja. Hän on liikkuja, liikuttaja, valmentaja, seura-, yhdistys- ja liittotyöntekijä, kouluttaja, kehittäjä, kirjailija ja yrittäjä.

Tuire Rinta-Kojo syntyi Etelä-Pohjanmaalla Isossakyrössä vuonna 1956 liikunnalliseen perheeseen. Neljä veljeä suuntautui palloiluharrastuksiin, Tuiren tie vei telinevoimistelusalille, kun oma isä Paavo Rinta toimi valmentajana.

Lukioaikana Tuire kouluttautui jo SVUL:n valmentaja- ja nuoriso-ohjaajakoulutuksissa. Vierumäen Urheiluopistolta hän valmistui liikunnanohjaajaksi vuosikurssilta 1976-78. Ja myöhemmin työn ohessa Haaga-Heliasta Liikunnanohjaaja YAMK tutkinnolta vuonna 2016. Opiskelu on kuulunut tärkeänä osana hänen työuransa kulkua ja kehitystä aivan viime vuosiin saakka.

Yhdysvalloissa vietetyt työ- ja opiskelujaksot ovat laaja-alaistaneet Tuiren näkemyksiä ja tapaa toimia valmentajana, ohjaajana, opettajana ja kouluttajana. Tuire toi jo 1980-luvulla psyykkisen valmennuksen näkökulman osaksi ohjaus- ja valmennusprosessia. Vuonna 2005 ilmestyi yhteistyössä psykologi Satu Kasken kanssa oppikirja ”Ohjaamisen taito”.

Työ Suomen Voimisteluliiton koulutus- ja valmennuspäällikkönä alkoi tammikuussa 1982 ja kesti vuoteen 1989. Tämä työjakso oli vahvaa Jumppakärpänen-kouluvoimisteluohjelman kehittämistä valtakunnallisesti.

Perhe ja neljä lasta toivat muutoksen Tuiren työuraan. Luonnollisesti mukaan tuli alle kouluikäisten ja alakouluikäisten liikunnan kehittäjäminen. Alkoi yhteistyö Nuori Suomen kanssa, jonka alle rakennetiin myös Tosi Nuori Suomi ohjelma. Tämän vaiheen opit on koottu VK-Kustannuksen yhdeksi myydyimmistä lasten liikunnan oppikirjoista nimeltään ”Liiku ja Leiki”.

Myöhemmin Tuire on yhteistyössä kollegoidensa kanssa julkaissut Editan kustantamana ”Ohjaamisen taito” ja SLA ry:n kanssa yhteistyössä ”Viikarit vauhdissa” ja ”Ikiviikarin vipuvarret vetreiksi” oppikirjat.

Vuodet 1994-2015 olivat Tuirella vahvat seuratyön vuodet. Touhuvintillä ja Touhis ry:ssä lasten harrasteliikuntaryhmissä liikkui vuosittain yli tuhat lasta ja nuorta. Peruslajeina olivat telinevoimistelu ja Painiliiton kanssa yhteistyössä kehitetty Nassikkapaini. Toiminta jatkui Touhuvintti Oy:ssä ja myöhemmin Spurtti Oy:ssä.

Yrittäjyys ja seuratoiminta jatkuu edelleen perheessä. Tuiren jälkikasvu jatkaa liikunta-alan yrittäjyyttä Spurtti Liikuntakeskuksessa Volttitehtaalla ja HI5 Areenalla Järvenpäässä sekä Touhis ry:ssä Helsingissä.

Nyt yli 60-vuotiaana Tuiren työ jatkuu Ikiviikarit ry:ssä Keski-Uudellamaalla ja Järvenpäässä sekä kuntouttajana että ohjaajana +60 v suunnatuissa BodyBow-selkäryhmissä ja valtakunnallisilla Ikiviikarit ry:n järjestämillä 50+ liikuntaleireillä. Ikiviikareissa kannustetaan eläkkeelle siirtyviä huolehtimaan omasta kunnostaan ja hyvinvoinnistaan. Tuire toimii myös Senior Advisorina ja kouluttajana Bowellness OY:ssä.

Suomen Liikunnanohjaajat ry:n hallitustyöskentelyssä Tuire oli mukana vuosina 1994-2002, joista puheenjohtajana vuodet 1998-2002. Suomen Liikunnan Ammattilaiset SLA ry:n yhdistymisneuvotteluissa Tuire toimi sihteerinä. Vuodesta 2005 lähtien Tuire on ollut SLA ry:n koulutus- ja johtamisjaostossa ja vuodesta 2020 SLA ry:n hallituksessa.